Barcelona Principles V4.0: Η νέα εποχή στη μέτρηση της επικοινωνίας

Η Διεθνής Ένωση για τη Μέτρηση και Αξιολόγηση της Επικοινωνίας (AMEC) παρουσίασε προσφάτως τα ανανεωμένα “Barcelona Principles V4.0” στο ετήσιο συνέδριο, που έλαβε χώρα στη Βιέννη. Οι “Αρχές της Βαρκελώνης” αποτελούν ένα σύνολο επτά βασικών αρχών που καθοδηγούν τους επαγγελματίες της επικοινωνίας και των δημοσίων σχέσεων στην εφαρμογή αξιόπιστων, διαφανών και αποτελεσματικών μεθόδων μέτρησης και αξιολόγησης της επικοινωνίας. Απευθύνονται σε όλους τους επαγγελματίες της επικοινωνίας που θέλουν να κατανοήσουν την επίδραση των ενεργειών τους με συστηματικό και αποτελεσματικό τρόπο.

 

Η εξέλιξη των “Barcelona Principles” από το 2010

Οι “Αρχές της Βαρκελώνης” ξεκίνησαν το 2010 με σκοπό να θέσουν ένα κοινό πλαίσιο για τη μέτρηση και την αξιολόγηση της επικοινωνίας και των δημοσίων σχέσεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Η ανάγκη για αυτές τις αρχές προέκυψε από την αυξανόμενη πολυπλοκότητα του επικοινωνιακού τοπίου και τις διαφορετικές προσεγγίσεις στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων επικοινωνίας, που συχνά οδηγούσαν σε ασυνέπεια και αναξιοπιστία. Στόχος ήταν να προσφέρουν ένα διαφανές, αξιόπιστο και μετρήσιμο πλαίσιο, ώστε οι επαγγελματίες του κλάδου να μπορούν να αποτιμούν σωστά την αποτελεσματικότητα των ενεργειών τους.

Από τότε, τα “Barcelona Principles” ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια για να ανταποκρίνονται στις αλλαγές και τις εξελίξεις του επικοινωνιακού τοπίου και της τεχνολογίας. Η ομάδα εργασίας αποτελείται από έμπειρους επαγγελματίες του κλάδου από διαφορετικές χώρες και διαφορετικά εργασιακά περιβάλλοντα. Πρόκειται για στελέχη επιχειρήσεων, ακαδημαϊκούς, στελέχη μη κυβερνητικών οργανισμών ή δημόσιων φορέων που εθελοντικά αναλαμβάνουν να συνεργαστούν. Κοινός σκοπός τους να διαμορφώσουν βέλτιστες πρακτικές στη μέτρηση και αξιολόγηση των επικοινωνιακών ενεργειών, εξασφαλίζοντας ότι οι αρχές που αναπτύσσονται είναι παγκοσμίως εφαρμόσιμες, επίκαιρες και προσαρμοσμένες στις ανάγκες του κλάδου.

Κάθε αναθεώρηση περιλαμβάνει προσαρμογές και νέες προσθήκες που καλύπτουν τις σύγχρονες προκλήσεις, όπως η ραγδαία ανάπτυξη των social media, η έμφαση στην ποιοτική ανάλυση των δεδομένων και η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης (AI). Με αυτόν τον τρόπο, οι αρχές διατηρούνται επίκαιρες και αποτελεσματικές ως εργαλείο καθοδήγησης για τη μέτρηση και αξιολόγηση σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο επικοινωνίας.

 

Προσαρμογή στις νέες προκλήσεις

Η έκδοση 4.0 των “Barcelona Principles” αντανακλά τις εξελίξεις του σημερινού επικοινωνιακού τοπίου. Έχει ενσωματώσει σημαντικές αλλαγές, όπως η έμφαση στον συνδυασμό ποιοτικών και ποσοτικών μεθόδων ανάλυσης, η επιλογή ξεκάθαρων και μετρήσιμων στόχων, η βαθιά κατανόηση του κοινού-στόχου και η αξιολόγηση της επίδρασης σε όλα τα σχετικά κανάλια επικοινωνίας, offline και online. Επιπλέον, αποκλείει τη χρήση αναξιόπιστων μετρήσεων, όπως τα Advertising Value Equivalents (AVEs), ως επιφανειακή μέτρηση (vanity metric), και ενισχύει την ηθική, τη διαφάνεια και την υπεύθυνη διαχείριση στα δεδομένα και τις μεθόδους, λαμβάνοντας υπόψη και τις προκλήσεις που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη.

Σημαντική καινοτομία είναι η σύνδεση του σχεδιασμού και της μέτρησης, που συχνά αντιμετωπίζονται ως δυο ξεχωριστές φάσεις. Στην παρούσα έκδοση, σχεδιασμός και μέτρηση ενσωματώνονται σε μια ενιαία, συνεχή διαδικασία που αναθεωρείται και βελτιώνεται διαρκώς. Επιπλέον, η έκδοση 4.0 των “Barcelona Principles” δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ενεργή συμμετοχή και την κατανόηση των “ενδιαφερόμενων κοινών” (stakeholder audiences) ως πολύπλοκων οικοσυστημάτων, αντί απλώς ως τελικών καταναλωτών ή πελατών.

 

Η σημασία για τoν ελληνικό κλάδο επικοινωνίας

Για την ελληνική αγορά, η αξία των “Barcelona Principles V4.0” είναι σημαντική, καθώς προσφέρουν ένα παγκόσμιο πρότυπο και καθοδήγηση για τη στρατηγική μέτρηση και αξιολόγηση της επικοινωνίας. Η εφαρμογή τους βοηθά τα τμήματα επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων (in-house), τα agencies (διαφημιστικές και PR), τα μέσα ενημέρωσης, συμβουλευτικές εταιρείες, εταιρείες ερευνών, κτλ, να κατανοήσουν καλύτερα την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών τους, να βελτιώσουν την αξιοπιστία τους και να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη του κοινού.

Η Clip News, ως μέλος της AMEC από το 2023, ανέλαβε με χαρά τη μετάφραση και απόδοση του αναλυτικού οδηγού “Barcelona Principles V4.0” στην ελληνική γλώσσα που θα δημοσιευτεί σύντομα μετά από έγκριση του διεθνούς οργανισμού. Με αυτήν την πρωτοβουλία, η Clip News ενισχύει το επίπεδο γνώσης και εφαρμογής των βέλτιστων πρακτικών στον ελληνικό επικοινωνιακό κλάδο, προσφέροντας αξιόπιστα εργαλεία και εκπαίδευση για την επίτευξη διαφανούς και αποτελεσματικής αξιολόγησης σε κάθε καμπάνια. Με αυτόν τον τρόπο, οι επαγγελματίες επικοινωνίας στην Ελλάδα αποκτούν ακόμα πιο εύκολη πρόσβαση σε διεθνή πρότυπα, ενισχύοντας τη στρατηγική τους ικανότητα και τη θέση τους σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο και απαιτητικό περιβάλλον επικοινωνίας. Προς το παρόν, μπορείτε να διαβάσετε στα αγγλικά τα “Barcelona Principles V4.0” στο website της AMEC.

Let’s connect.

Get the insights you need!

Συμπληρώστε τη φόρμα και σύντομα θα επικοινωνήσουμε μαζί σας.