Η Παγκόσμια Ημέρα Ζυμαρικών καθιερώθηκε το 1998 με πρωτοβουλία της Ένωσης των Ευρωπαίων Βιομηχάνων Ζυμαρικών (UNAFPA) για να γνωστοποιήσει στο ευρύ κοινό τη θρεπτική αξία του τρόφιμου. Με αφορμή την 25η Οκτωβρίου λοιπόν, η Clip News σύλλεξε δεδομένα από 1 Οκτωβρίου 2020 έως 1 Οκτωβρίου 2021 μέσω της πλατφόρμας Brandwatch, προερχόμενα από online Μέσα (news, blogs, forums, social media) για τα ζυμαρικά και ορισμένα από τα brands του κλάδου.

Insights χωρίς γλουτένη, με μπεσαμέλ και ΕΚΕ

Τα brands που τέθηκαν στο μικροσκόπιο είναι τα Barilla, Melissa, Misko, Ήλιος και Μάκβελ. Μια πρώτη ματιά στον όγκο των αναφορών δείχνει επικράτηση του brand Melissa, με τα Barilla και Misko να έπονται.

Αναλύοντας οκτώ είδη ζυμαρικών (spaghetti, λαζάνια, κανελόνια, παστίτσιο, ταλιατέλες, πέννες, λιγκουίνι, ριγκατόνι) είναι πρόδηλο ότι την πλειοψηφία των αναφορών συγκεντρώνει το παστίτσιο, το οποίο εμφανίζεται στην πλειοψηφία των tweets και μάλιστα με χιουμοριστική χροιά.

Τα brands φαίνεται να δίνουν ιδιαίτερη σημασία στο κοινωνικό και περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα δημιουργώντας το ανάλογο buzz, όπως δράσεις που άπτονται του τομέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (π.χ. στήριξη κοινωνικών ομάδων, χορηγίες πρωτοβουλιών, συνεργασίες με εκπαιδευτικά ιδρύματα, κ.ά.), αλλά και δημιουργία νέων ανακυκλώσιμων συσκευασιών. Ικανή έκταση λαμβάνουν και τα οικονομικά αποτελέσματα τους, με τον κύκλο εργασιών τους σε ανοδική τάση, συνέπεια και της επιβολής των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας. Ξεχωριστή επισήμανση αξίζει η απόφαση των brands, όπως η Ήλιος, να λανσάρουν νέους κωδικούς, όπως ζυμαρικά χωρίς γλουτένη, ολικής άλεσης, με λαχανικά, κ.ά., ακολουθώντας την τάση των καταναλωτών για υγιεινή διατροφή.

Επικοινωνία με έμφαση στο… τένις και συνταγές

Η τηλεοπτική καμπάνια της Melissa «Ο δρόμος προς την κορυφή» με πρωταγωνιστή τον αθλητή του τένις Στέφανο Τσιτσιπά σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως στα social media, με αρκετούς να αντιπαραβάλλουν με την αντίστοιχη “Masters of Pasta” της μητρικής Barilla με κεντρικό πρόσωπο τον τενίστα Ρότζερ Φέντερερ. Όμως και η έμμεση διαφήμιση με τοποθέτηση προϊόντων δεν έμειναν στο απυρόβλητο των χρηστών, με το brand Melissa να εμφανίζεται και στα top hashtags και ειδικά σε αυτό της τηλεοπτικής σειράς «Άγριες Μέλισσες».

Από το… μενού δεν θα μπορούσαν να λείψουν και οι συνταγές τόσο σε sites, όσο και στα social media, με έμφαση στην αναπαραγωγή αυτών που συνοδευόταν από διαγωνισμούς. Μάλιστα, ενδεικτικό της συμμετοχής του κοινού σε διαγωνισμούς είναι και αυτός που έλαβε χώρα τον Μάιο 2021 μέσα από τον λογαριασμό της ΑΒ Βασιλόπουλος στο Facebook χρησιμοποιώντας νέους κωδικούς της Melissa, αλλά και τη συνεργασία του με τον σεφ Άκη Πετρετζίκη, με δώρο μια κουζινομηχανή. Είναι εμφανές ότι αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος του buzz του brand για τον μήνα.

Εν κατακλείδι, τα ζυμαρικά παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην κουζίνα των Ελλήνων ανεξαρτήτως συνθηκών, εξαιτίας και της ανθεκτικής τους σύστασης. Διαφημίσεις και σλόγκαν («Ακάκιε τα μακαρόνια να είναι Misko») μένουν χαραγμένα στην καταναλωτική μνήμη, ενώ ο όρος εμφανίζεται σε κάθε πτυχή της κοινωνικής έκφρασης.