Η Ελλάδα έχει έρθει τις τελευταίες ημέρες αντιμέτωπη με καταστροφικές πυρκαγιές. Περιοχές κυρίως σε Εύβοια, Αττική και Πελοπόννησο δοκιμάζονται σκληρά, με πυροσβέστες, εθελοντές και κατοίκους να δίνουν μια τιτάνια μάχη. Η Clip News μέσω της πλατφόρμας Brandwatch συνέλεξε και ανέλυσε δεδομένα για το θέμα αυτό από το Twitter, εξετάζοντας το χρονικό διάστημα 3 – 10 Αυγούστου 2021. Η επιλογή του Μέσου έγινε βάση της συνάρτησης του όγκου των αναφορών που εντοπίστηκαν και του χαρακτήρα του ως άμεσα ενημερωτικού και σχολιαστικού.

Τα emojis

Η ένταση όλων των χρηστών η οποία αποτυπώθηκε στα social media είναι εύκολα διακριτή. Η χρήση emojis ήταν εκτεταμένη και αφορούσε όχι μόνο την τρέχουσα συναισθηματική κατάσταση (κυρίως με το πρόσωπο που κλαίει ? και αυτό του θυμού ?), αλλά και παροχή πληροφοριών που ενδιέφεραν ή διευκόλυναν καταστάσεις (π.χ. η χρήση του «SOS» σε κόκκινο πλαίσιο κυρίως στα μηνύματα εκκένωσης που έστειλε Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, αλλά και η χρήση κόκκινου θαυμαστικού ❗), όπως και καλέσματα για οργάνωση βοήθειας προς τους πυρόπληκτους (π.χ. με χρήση emojis που απεικονίζουν κινήσεις χεριών παραπέμποντας σε εκφράσεις αλληλεγγύης και στήριξης, όπως ? ? ✊). Φυσικά, χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό και τα emojis με τις σημαίες των χωρών που συνέδραμαν την Ελλάδα στην προσπάθεια κατάσβεσης των πυρκαγιών.

Η τηλεοπτική κάλυψη και οι σταθερά υψηλές αναφορές όλο το 24ωρο

Τα κανάλια ANT1, ΕΡΤ, MEGA, ALPHA, SKAI, STAR και OPEN βρέθηκαν από την πρώτη στιγμή στο επίκεντρο των γεγονότων, με τους πολίτες να παρακολουθούν από τους τηλεοπτικούς τους δέκτες μαραθώνιους ενημέρωσης. Το OPEN συγκεντρώνει την πλειονότητα των αναφορών με τους χρήστες να δημιουργούν και το hashtag #opentv το οποίο βρίσκεται σταθερά στις κορυφαίες τάσεις του Twitter.

Εξαιτίας της σφοδρότητας του γεγονότος, της έντονης μεταβλητότητας που το χαρακτηρίζει, αλλά και της συνεχούς κάλυψης των γεγονότων, δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν σε όλη τη διάρκεια του 24ωρου εντοπίζεται ένας αμείωτα σημαντικός αριθμός αναφορών. Ακόμη και κατά τη διάρκεια των πρώτων πρωινών ωρών (3-6 π.μ.), παρά τη μείωση του buzz, αυτό εξακολουθεί να παραμένει σε υψηλά επίπεδα με συνολικά 61.698 αναφορές για το τρίωρο αυτό (όσο περίπου και στις 10 π.μ.). Η κορύφωση του όγκου των αναφορών γίνεται στις 11:00 μ.μ όπου καταγράφονται 110.611 αναφορές.

Η παγκόσμια εικόνα

Τα θλιβερά γεγονότα αποτέλεσαν για αρκετές ημέρες πρώτη είδηση στα σημαντικότερα ξένα ενημερωτικά Μέσα -πολλά από τα οποία είχαν στείλει τους δικούς τους ανταποκριτές- που με αναρτήσεις τους ενημέρωναν για την κατάσταση με τα πύρινα μέτωπα στην Ελλάδα, ευαισθητοποιώντας τους εκατομμύρια followers τους. Ακόμη, αρκετοί από τους χρήστες του Twitter στο εξωτερικό «τουίταραν» για τις εξελίξεις, στέλνοντας μηνύματα συμπαράστασης και χρησιμοποιώντας κυρίως τα hashtags #greeceisburning, #wildfires και #prayforgreece.

Μελετώντας τον χάρτη, μεγάλος όγκος αναφορών παρατηρείται -εκτός από την Ελλάδα όπου καταγράφεται ο υψηλότερος αριθμός- και στις ΗΠΑ, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία και τη Γαλλία, χώρες που συγκαταλέγονται σε όσες έστειλαν βοήθεια προς την χώρα μας με έμψυχο ή/και τεχνικό υλικό.

Facts

– Στα 507.950 στρέμματα προσδιορίζει την καμένη έκταση στην Βόρεια Εύβοια το ευρωπαϊκό σύστημα δορυφορικών καταγραφών European Forest Fire Information System (EFFIS), ενώ υπολογίζει ότι μπορεί να φτάσει τα 700.000. Πρόκειται για την μεγαλύτερη καταστροφή όλων των εποχών στην Ελλάδα από μία πυρκαγιά.
– Το σύστημα EFFIS προσδιόριζε την καμένη έκταση στα όρια Ηλείας-Αρκαδίας (ξεκίνησε από την Αρχαία Ολυμπία) σε 150.150 στρέμματα.
– Ακολουθεί με 111.120 καμένα στρέμματα η φωτιά στη Λακωνία (στην ευρύτερη περιοχή του Γυθείου) και έπεται η Αττική με καμένα 84.540 στρέμματα.

 

[κεντρική φωτογραφία: @marekpiwnicki]

Μείνετε ενημερωμένοι

Μείνετε ενημερωμένοι

Εγγραφείτε στο Newsletter της Clip News για να λαμβάνετε ενδιαφέρουσες έρευνες δημοσιότητας για διάφορους κλάδους και άλλα νέα.

You have Successfully Subscribed!