Ενόψει των ευρωεκλογών του Ιουνίου, η Clip News αξιοποίησε τις δυνατότητες του digital listening και του social listening, προκειμένου να κατανοήσουμε την εικόνα που διαμορφώνεται για το θέμα μέχρι αυτή τη στιγμή με βάση τα online media data. Παρά τα -συνήθως- χαμηλά ποσοστά συμμετοχής των ψηφοφόρων ανά την Ευρώπη στη διαδικασία, ο δημόσιος διάλογος έχει ανοίξει εδώ και μήνες, με τις πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων να «παίρνουν φωτιά» από τα σχόλια πολιτικών προσώπων και πολιτών.

Η ομάδα της Clip News ανέλυσε 463.000 αναφορές από το διαδίκτυο στην Ελλάδα, συγκεκριμένα από sites, blogs, forums, X, Facebook, Tumblr και Reddit, για το διάστημα 01/01-09/04/2024. Η ρύθμιση της αναζήτησης, η συλλογή των δεδομένων και η ανάλυση της δημοσιότητας αυτής (media analysis) πραγματοποιήθηκαν με τη βοήθεια της Brandwatch, πλατφόρμα Digital Listening, Social Listening και Consumer Insights Analysis.

 

Η δημοσκοπική εικόνα

Με βάση τις δημοσκοπήσεις που έχουν δημοσιευτεί μέχρι αυτή τη στιγμή, οι Ευρωπαίοι πολίτες φαίνεται πως αναμένουν από την ΕΕ να αντιμετωπίσει μια σειρά από σοβαρά ζητήματα, όπως το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης, την ενίσχυση της ανάπτυξης και την προστασία των κοινωνικών δικαιωμάτων. Σε εγχώριο επίπεδο, τα μεγάλα πολιτικά κόμματα αντιμετωπίζουν εσωκομματικές προκλήσεις και την προσπάθεια για συσπείρωση των ψηφοφόρων στην τελική ευθεία. Θέματα όπως η ακρίβεια, η αγροτική πολιτική, τα Τέμπη, καθώς και η νομοθεσία για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών, φαίνεται να ορίζουν την πολιτική συζήτηση.

 

Τα online media data με μια ματιά

Το διάγραμμα που ακολουθεί παρουσιάζει τις αναφορές συνολικά στα εξεταζόμενα Μέσα (sites, blogs, forums, X, Facebook, Tumblr και Reddit) ανά ημέρα. Είναι εμφανές ότι υπάρχει διαρκής διαδικτυακή συζήτηση για τις ευρωεκλογές στην Ελλάδα, η οποία βαίνει αυξανόμενη, καθώς βρισκόμαστε δύο μήνες πριν τη διαδικασία της ψηφοφορίας. Εντοπίζεται, ωστόσο, μια μεταβλητότητα με αρκετές αιχμές, που σχετίζονται με ειδήσεις ή γεγονότα που προκαλούν κατά διαστήματα αυξημένο ενδιαφέρον στο διαδίκτυο. Ενδεικτικά, η κορυφή που παρατηρείται τον Φεβρουάριο οφείλεται στην πληθώρα αναφορών στο ψήφισμα που βασίζεται στην έκθεση της Ολλανδέζας ευρωβουλευτή των Φιλελευθέρων, Σοφί Ίνετ Βελτ, σύμφωνα με το οποίο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκφράζει τις ανησυχίες του για το κράτος δικαίου στην Ελλάδα. Ακολούθως, τον Μάρτιο κυριαρχεί το θέμα αποστολής email πολιτικής επικοινωνίας από ευρωβουλευτή σε απόδημους Έλληνες.

evolution online media data

 

Sources breakdown

Η πλειοψηφία των αναφορών προέρχεται από τα sites, όπως ήταν αναμενόμενο, καθώς η αρθρογραφία και οι αναλύσεις για το θέμα έχουν την τιμητική τους. Με μικρή διαφορά ακολουθεί το X (Twitter), με αναρτήσεις πολιτικών, αλλά και σχόλια χρηστών, που συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό αναπαραγωγών (RTs). Ακολουθούν με μεγάλη διαφορά αναρτήσεις και σχόλια στο Facebook και δημοσιεύσεις σε blogs. Η εικόνα στα υπόλοιπα social media (forums, Reddit, Tumblr) παρατηρείται αρκετά περιορισμένη.

sources breakdown online media data

 

Η ειδησεογραφία

Στα sites τα δημοσιεύματα και οι αναλύσεις ξεκινούν το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου σε ένα πιο ευρύ πλαίσιο με αναφορές για ευρωσκεπτικισμό, για το μέλλον της ΕΕ και την αναγκαιότητα μεταρρυθμίσεων, καθώς και για μια αναδυόμενη τάση πόλωσης που καταγράφεται σε διάφορες χώρες της Ευρώπης.

Με την πάροδο του χρόνου και καθώς πλησιάζουμε προς τη διεξαγωγή των εκλογών, εμφανίζονται αναφορές στους υποψήφιους των κομμάτων, ενώ αρχίζει να παρουσιάζεται έντονη αντιπαράθεση και ανταλλαγή επικρίσεων μεταξύ πολιτικών κομμάτων. Η υπόθεση αποστολής email πολιτικής επικοινωνίας από ευρωβουλευτή σε απόδημους Έλληνες κυριαρχεί εντός του Μαρτίου, με την πολιτική αντιπαράθεση να κλιμακώνεται.

Φτάνοντας στον Απρίλιο, τα αποτελέσματα δημοσκοπήσεων δείχνουν την πρόθεση ψήφου των πολιτών για τις ευρωεκλογές, σχολιαστές αναλύουν τα ζητήματα που αναδεικνύονται και τα πολιτικά κόμματα συζητούν στρατηγικές για τις ευρωεκλογές και παρουσιάζουν τις δικές τους προτάσεις. Ακολουθούν ορισμένα από τα sites με υψηλό δείκτη Impact που αναφέρθηκαν στις ευρωεκλογές με δημοσιεύματά τους. Ο δείκτης αυτός υποδηλώνει τον αντίκτυπο που έχει μια δημοσίευση ή μια ανάρτηση στο αναγνωστικό κοινό. Πρόκειται για έναν αλγόριθμο που δίνει ένα σκορ από το 1 ως το 100 και αποτυπώνει το πόσο «σημαντική» είναι μια δημοσίευση ή μια ανάρτηση.

top sites online media data

 

Η επικράτηση του Χ στην πολιτική συζήτηση

Στο X (Twitter) εκατοντάδες RTs συγκεντρώνουν αναρτήσεις χρηστών για την υπόθεση διερεύνησης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη που βρίσκεται σε εξέλιξη, tweets με προβληματισμούς για τους θεσμούς στην Ελλάδα και καυστικά σχόλια για διάφορους υποψήφιους ευρωβουλευτές όλων των κομμάτων.

top rts ευρωεκλογές

 

Κρίσιμοι παίκτες

Σημαντική απήχηση έχουν αναρτήσεις πολιτικών προσώπων και δημοσιογράφων, που σχολιάζουν τις εξελίξεις σχετικά με το θέμα των ευρωεκλογών. Οι παρακάτω λίστες πιθανόν να αντιπροσωπεύουν τα πρόσωπα ή τις φωνές με σημαντική επιρροή στη συζήτηση. Στην πρώτη στήλη αριστερά παρουσιάζεται η κατάταξη βάσει του αριθμού των followers. Εκεί, ξεχωρίζει η ανακοίνωση του γ.γ. του ΜέΡΑ25, Γιάνη Βαρουφάκη, για τη συμμετοχή του κόμματός του στις ευρωεκλογές. Στη δεύτερη εικόνα αποτυπώνεται η κατάταξη βάσει του Impact Score, όπου διακρίνεται το tweet του Πύρρου Δήμα με την ανακοίνωση της συμμετοχής του στις ευρωεκλογές με τη Ν.Δ. Το tweet του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου εμφανίζεται στη δεύτερη θέση και στις δυο στήλες.

top authors ευρωεκλογές

 

Θεματολογία και συναισθήματα χρηστών

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι ακόλουθες μετρήσεις στο Χ (Twitter). Στην πρώτη στήλη αριστερά εμφανίζονται τα top hashtags βάσει του αριθμού των συνολικών posts, δίνοντας μια ιδέα των θεμάτων που κυριάρχησαν στη δημόσια συζήτηση, όπου παρατηρείται να αφορούν όλα τις ευρωεκλογές και πολιτικά κόμματα. Στη δεύτερη στήλη εμφανίζονται οι χρήστες που έγιναν περισσότερες φορές mentioned (@), που στην πλειοψηφία τους είναι πολιτικά πρόσωπα, αλλά και δημοφιλείς χρήστες του X (Twitter). Τέλος, στην τρίτη στήλη εμφανίζονται τα emojis που επελέγησαν περισσότερο και αντανακλούν τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις των χρηστών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρώτη τριάδα των emojis αντανακλά ένα πλαίσιο ειρωνείας και αποδοκιμασίας που διαμορφώνεται από τον σχολιασμό χρηστών κυρίως για την επιλογή συγκεκριμένων προσώπων ως υποψηφίων για τις ευρωεκλογές.

x insights online media data

 

Top topics και επιμέρους πτυχές

Το παρακάτω Word Cloud αποτυπώνει τη συνολική εικόνα της θεματολογίας των ευρωεκλογών για το εξεταζόμενο διάστημα. Με καφέ χρώμα παρουσιάζονται οι φράσεις που εμφανίζονται πιο συχνά, με το μέγεθος της γραμματοσειράς να αντικατοπτρίζει τον όγκο των αναφορών, ενώ με μπλε χρώμα παρουσιάζονται τα hashtags που εμφανίζονται περισσότερο.

Εκτός από το όνομα του πρωθυπουργού που φαίνεται να αναφέρεται περισσότερο, μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στο ψήφισμα του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου τον Φεβρουάριο για το κράτος δικαίου στην Ελλάδα, στο ζήτημα της επιστολικής ψήφου και στην υπόθεση αποστολής email πολιτικής επικοινωνίας από ευρωβουλευτή σε απόδημους Έλληνες.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν, επίσης, τα επιμέρους θέματα που αναδύονται στην ευρύτερη συζήτηση για τις ευρωεκλογές και σκιαγραφούν τις βαθύτερες ανησυχίες των πολιτών, όπως: τα ονόματα των υποψηφίων που έχουν ανακοινωθεί έως τώρα, η διερεύνηση του δυστυχήματος στα Τέμπη, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι διεκδικήσεις των αγροτών, τα νομοσχέδια για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών.

cloud online media data

 

Η μεγάλη εικόνα σε Κύπρο και ανά τον κόσμο

Εκτός από την εικόνα των επικείμενων ευρωεκλογών στο διαδίκτυο στην Ελλάδα, προχωρήσαμε σε μια αναλυτική επισκόπηση των online media data και… εκτός συνόρων, προκειμένου να κατανοηθεί το ευρύτερο κλίμα που επικρατεί για το θέμα.

Στην Κύπρο οι υποψήφιοι των κομμάτων και η οριστικοποίηση των ψηφοδελτίων για τις ευρωεκλογές είναι θέματα πρώτης γραμμής, όπως και το κάλεσμα των Κύπριων ευρωβουλευτών για συμμετοχή μέσω δηλώσεών τους στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ). Το ακόλουθο διάγραμμα αντανακλά τα θέματα που απασχολούν εντονότερα και όσα έχουν εξασθενίσει, για το χρονικό διάστημα που έχει οριστεί.

trending topics online media data

 

Η διήμερη επίσκεψη εργασίας της Προέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ρομπέρτα Μέτσολα, στην Κύπρο απασχόλησε έντονα την επικαιρότητα. Κατά την παρουσία της είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει την πορεία της πρωτοβουλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας για το σχέδιο ανθρωπιστικής βοήθειας προς τη Γάζα, «Αμάλθεια», αλλά και να πραγματοποιήσει διάλογο με Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους εκπροσώπους οργανώσεων νεολαίας από την κοινωνία των πολιτών με θέμα τις ευρωεκλογές.

wheel ευρωεκλογές

 

Εκτός Ελλάδας και Κύπρου, η πλειοψηφία των αναφορών στο αγγλόφωνο διαδίκτυο προήλθε από το Χ (54%), στη δεύτερη θέση βρέθηκαν τα sites (40%), ενώ ακολουθούν με διαφορά τα υπόλοιπα social media. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατανομή των συναισθημάτων (emotions) που σχετίζονται με τις αναφορές για τις ευρωεκλογές σε παγκόσμιο επίπεδο. Αρνητικά συναισθήματα φαίνεται να επικρατούν, με το συναίσθημα του φόβου (Fear) να ξεχωρίζει με ποσοστό 37% και της λύπης (Sadness) να ακολουθεί με 28%. Η οργή (Anger) και η αηδία (Disgust) είναι, επίσης, παρούσες στις αντιδράσεις του κοινού στο διαδίκτυο. Αντιθέτως, η χαρά (Joy) και η έκπληξη (Surprise) φαίνεται να είναι λιγότερο συχνά συναισθήματα κατά το διάστημα που εξετάζεται.

emotions ευρωεκλογές

 

Tο παρακάτω Word Cloud παρουσιάζει τις συχνότερες φράσεις ή λέξεις που σχετίζονται με συζητήσεις για τις ευρωεκλογές. Το μέγεθος κάθε φράσης ή λέξης δηλώνει τη συχνότητα εμφάνισής της σε συζητήσεις, αναφορές ή άρθρα, με τις μεγαλύτερες να είναι πιο συχνές. Φράσεις ή λέξεις όπως European Parliament, Elections, Union, Minister, President και Europe κυριαρχούν. Ξεχωρίζουν, επίσης, πολιτικά πρόσωπα, όπως ο Πρόεδρος της Γαλλίας, Emmanuel Macron, και η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen. Σημαντικό όγκο καταλαμβάνουν χώρες, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, αλλά και η Ρωσία και η Ουκρανία, γεγονός που υποδηλώνει την επίδραση και των διεθνών γεγονότων στις ευρωεκλογές.

cloud global ευρωεκλογές

 

Τέλος, στο ακόλουθο διάγραμμα αποτυπώνεται η παγκόσμια κάλυψη σε ό,τι αφορά τις αναφορές στο διαδίκτυο σχετικά με τις επερχόμενες ευρωεκλογές, βασισμένες στη γεωγραφική τοποθεσία. Ο χάρτης δείχνει τον όγκο των αναφορών ανά χώρα, με διάφορες αποχρώσεις του μπλε που αντιπροσωπεύουν διαφορετικά επίπεδα αριθμού αναφορών, με τα σκουρότερα χρώματα να υποδεικνύουν περισσότερες αναφορές. Σημαντικοί όγκοι αναφορών παρατηρούνται σε πολλές περιοχές του κόσμου και εκτός Ευρώπης, όπως για παράδειγμα σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία. Οι ευρωεκλογές φαίνεται λοιπόν να προκαλούν έντονο ενδιαφέρον στο διαδίκτυο και πέρα από τα σύνορα της Ευρώπης, ενδεχομένως λόγω των επιπτώσεων των αποφάσεων που λαμβάνονται στην ΕΕ.

map online media data

 

Συμπερασματικά

Στην παρούσα ανάλυση, έγινε προσπάθεια να πραγματοποιηθεί μια σφαιρική καταγραφή με βάση εκατοντάδες χιλιάδες online media data (δεδομένα από sites, blogs και social media) σχετικά με τις ευρωεκλογές. Η έμφαση δόθηκε κυρίως στην εικόνα που διαμορφώνεται στην Ελλάδα. Παράλληλα, όμως, παρουσιάστηκε ένα σύντομο overview των αντίστοιχων δεδομένων στην αγγλική γλώσσα σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σε έναν κόσμο που οι ψηφιακές φωνές μπορούν να επηρεάσουν το πολιτικό τοπίο, η ανάλυσή μας για τις ευρωεκλογές του Ιουνίου 2024 αντικατοπτρίζει το βάθος της διαδικτυακής συζήτησης. Τα online data ανέδειξαν την πολιτική δυναμική, τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τους πολίτες και τις συναισθηματικές τους αντιδράσεις.

Οι αναφορές από το διαδίκτυο που αναλύθηκαν από την ομάδα μας αποκαλύπτουν μια συνεχή αύξηση του ενδιαφέροντος για τις ευρωεκλογές, αντανακλώντας την προσδοκία των πολιτών για αλλαγή και βελτίωση των συνθηκών στην ΕΕ.

Στα πλαίσια διενέργειας της μελέτης και ανάλυσης των online media data για αυτό το μείζον θέμα της επικαιρότητας, έχουμε τη χαρά και την τιμή να φιλοξενούμε δήλωση που μας παραχώρησαν οι Press Officers του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε Ελλάδα και Κύπρο σχετικά με την αναγκαιότητα συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία ψηφοφορίας. Συγκεκριμένα, οι κυρίες Ευσταθίου Άννα, Φόρτε Ελβίρα και Πιερίδου Θέα δήλωσαν:ευρωεκλογές δήλωση

 

Ταυτότητα ανάλυσης

Πλατφόρμα συλλογής online media data: Brandwatch (digital listening, social listening)
Χρονικό διάστημα: 01/01/2024 – 09/04/2024
Online Μέσα: sites, blogs, forums, X, Facebook, Tumblr και Reddit
Keywording/Analysis: Clip News Team

 

Η παραπάνω ανάλυση αποτελεί μια ενδεικτική προσέγγιση, λαμβάνοντας υπόψη ότι διαφοροποίηση σε δείγμα των online media data και χρονικό πλαίσιο μπορεί να φέρει μια διαφορετική εικόνα μεγεθών.